Englannin kirkon kirkolliskokous, The General Synod, päättää heinäkuun istuntonsa tänään maanantaina.
Sunnuntai alkoi yhteisellä jumalanpalveluksella York Minsterissä. Palveluksen johti Yorkin arkkipiispa John Sentamu ja messussa saarnasi Canterburyn arkkipiispa Justin Welby. Merkille pantavaa oli turvallisuustoimet: Minsterin ympärillä partioi aseistettu poliisi ja sisääntulijoiden laukut tarkastettiin. Myös synodin kokoontumispaikalla, Yorkin yliopistolla, turvallisuustoimet ovat olleet tiukat.
Hiippakuntamme edustajat, minä mukaan lukien, kokoonnuimme piispan johdolla yhteiselle lounaalle jumalanpalveluksen jälkeen.
Iltapäivän täysistunnon asialistalla oli ensimmäisenä esitys muunsukupuolisten henkilöiden toivottaminen tervetulleiksi seurakuntiin ja heidän mahdollisen uuden indentiteetin vahvistaminen jollain liturgisella tavalla. Synodi hyväksyi pitkän keskustelun jälkeen päätöslauselman, jolla kehotetaan piispoja miettimään, onko olemassa tarve suositella, tai laatia uusia, liturgista aineistoa tällaiseen käyttöön. Todennäköisesti piispat tulevat esitäämään jo olemassa olevaa kastelupausten uusimiseen liittyvää aineistoa. (Ei siis uudelleenkastamista!)
Tämän jälkeen kokous keskusteli Kruunun nimityskomitean selonteosta, jossa komitea kertoi omasta työstään. Nimityskomitean tehtävänä on esittää nimitettävät piispat ja tuomiorovastit pääministerille, joka puolestaan tekee muodollisen esityksen nimityksistä hallitsijalle.Nimityskomitean työstä on esitetty kritiikkiä koskien tehtyjen nimitysten tasapuolisuutta ja edustavuutta.
Sunnuntain asialistalla seuraavana oli papiston hyvinvointiin liittyvän aloitteen ja raportin hyväksyntä. Kirkolliskokous sitoutui työhön, jonka tarkoituksena on saada koko kirkon kattava ohjeisto papiston, ja heidän perheidensä, työhyvinvoinnin vahvistamiseksi.
Viimeisenä asialistalla sunnuntaina oli keskustelu koulupaikoista. Englannin kirkon papisto muuttaa uuteen tehtävään aika-ajoin. Käytönnössä papin perhe muuttaa ainakin kerran lasten kouluvuoden aikana. Papisto on myös sidottu asumaan seurakuntansa alueella pappilassa, joka heille osoitetaan. Tämä aiheuttaa joskus tilanteen, jossa lapset eivät automaattisesti pääse lähikouluun. Maan hallitukselle osoitettu aloite pyrkii helpottamaan niiden perheiden, myös muiden kuin papiston, asemaa, jotka ovat työn vuoksi sidottuja tiettyihin asumisjärjestelyihin.
”Iltapäivän täysistunnon asialistalla oli ensimmäisenä esitys muunsukupuolisten henkilöiden toivottaminen tervetulleiksi seurakuntiin ja heidän mahdollisen uuden indentiteetin vahvistaminen jollain liturgisella tavalla.”
Tuota ajattelusuuntaa kannattaville varmaankin on ainakin jos Vihreiden nuorten Rönsy 1/2013 -lehdessä ollut Turun yiiopiston sukupuolentutkijan tiede pitää ja ”saa paikkansa” yhteiskunnan sivistyksessä. Hänen mukaansa erilaisten osatekijöiden perusteella sukupuolia on vähintään 19 683.
Tarkoitin ed.kommentissa, että mahdollisten muunsukupuolisten identiteettien paljouden vuoksi heidän identiteettiensä vahvistaminen vaatii mielestäni myös uudet liturgiset tapansa.
Tuula: on ehkä asiallista lisätä linkki tuohon artikkeliin, jota referoit aika vapaasti, koska muuten saattaisi sinun kommenttisi perusteella syntyä vääriä käsityksiä: https://issuu.com/ronsy/docs/ronsy_1_2013 .
Tässä historiallistakin perspektiiviä sukupuolten moninaisuuteen liittyen: http://educateinspirechange.org/alternative-news/european-christians-forced-gender-roles-native-americans-acknowledged-5-genders/
Kaikki maailmassa ei ole mustavalkoista.
Tuomas: Kiitos sinulle kiinnostavista blogeistasi. Toivottavasti kirjoittelet niitä edelleen.
Hei! Kiitoa! En ollut huomannutkaan näitä kommentteja kesän, loman ja kesätyön tiimellyksessä.