Mavet ha kohen – Papin kuolema

 

Tuttu huopahattu heilahti sivun kokoisessa kuvassa hyvästiksi. Kanadan juutalaisen kirjailija-muusikon Leonard Cohenin (1934-2016) kuolemaa ja elämäntyötä muistettiin Hesarissa kolmella sivulla.

Pitkään sairastanutta, mutta yllättäin kuollutta Cohenia luonnehdittiin vaatimattomana ja helposti lähestyttävänä. Hän halusi pysytellä sivussa kaupallisuudesta. Silti hänen monimerkityksiset laulunsa, jotka hän lauloi ”seismiseksi häiriöksi” luonnehditulla syvällä äänellään, takasivat maailmanmaineen ja suuret tulot.

Cohen oli tutustunut Zen-buddhalaisuuteen 1970-luvulla ja asettui vuosiksi buddhalaisluostariin Kaliforniassa, missä hänet vihittiin munkiksi. Perhetaustaltaan hän kuitenkin oli juutalainen ja juutalaisena hänet myös haudattiin. Äiti Masha ja isä Nathan olivat liettualaista rabbisukua.  ”Kasvoin synagoogassa, jonka esi-isäni rakensivat”, on Cohen kertonut. Hänen isoisänsä oli kenties Kanadan merkittävin juutalainen. Cohen –nimi tarkoittaa juutalaista pappia.

_ _ _

Rabbiininen juutalaisuus syntyi Jerusalemin toisen temppelin hävityksen 70 jKr jälkeen. Temppelin uhrien tilalle tuli lain noudattaminen ja papiston tilalle lainopettajat. He vaalivat juutalaisten identiteettiä, jonka tunnuksia olivat esimerkiksi ympärileikkaus, Tooran lukeminen ja rukoukset, sapatin vietto lepopäivänä sekä ruokasäännöt. Hajaannuksessa eläneet juutalaiset olivat vaarassa sulautua muuhun väestöön ja menettää uskontonsa. Seka-avioliitot toista uskontoa edustavien kanssa olivat siksi kiellettyjä. Eristäytyminen muista ja pitäytyminen omaan kulttuuriinsa olivat – ja ovat edelleen – epäluulojen ja vainon syinä.

_ _ _

Lainopettajat kuljettivat pyhiä kirjoituksia kaikkialle, missä oli juutalaisia. Siten telttapyhäkkö ja Toora sekä Jumalan läsnäolo olivat siellä missä juutalaisetkin. Lainopettajien velvollisuutena ja ilona oli perehtyä syvästi Lakiin, Profeettoihin ja Kirjoituksiin, kuten esimerkiksi Psalmi 119 perusteellisesti osoittaa.

Juutalaiset murehtivat kuitenkin aina temppelin hävitystä, jopa hääseremoniassa polkemalla viinilasin rikki. Raamatun mukaan vierasmaalaiset naiset Juudan suvussa johdattivat suvun kantaisät ja kuninkaat kuten  Juudan, Daavidin ja Salomon rikkomaan Jumalan tahtoa ja uhraamaan vieraille jumalille. Rangaistuksena temppeli hävitettiin (1 Kun 11:1-6; 9:1-6).

_ _ _

Prof. Timo Veijola (1947-2005) osoitti artikkelissaan  vuodelta 2000 (”Die Deuteronomisten als Vorgänger der Schriftgelehrten. Ein Beitrag zur Entstehung des Judentums”), kuinka viisaus-traditio ja lainopettajan tehtävä välittyivät sukupolvien ajan satoja vuosia 500-luvun eKr Deuteronomisteilta Toisen temppelin Suuren Synagogan kautta Jeesuksen ajan lainopettajille ja myöhempään rabbiiniseen juutalaisuuteen.

Itse olen tutkinut tätä traditiolinjaa, joka osoittautuu huomattavasti leveämmäksi. Siinä keskeisenä kysymyksenä ovat kuninkaiden lankeaminen vierasmaalaisten vaimojensa uskontoon ja siitä seurannut kuninkaiden sekä valtakunnan tuho. Tätä asiaa käsittelevät – yleensä peitetysti – mm. kertomukset Juudan, Boasin, Daavidin ja Salomon lankeamisesta, sekä Salomon Sananlaskut, Saarnaaja, Laulujen Laulu ja kertomus Simsonista.

Laulujen Laulu käy läpi joukon näitä naisia viittaamalla Faraon tammaan (Salomon vaimo), kettujen kiinni ottamiseen, hiusten sitomiseen (Simsonin naiset), tuoksuaineisiin (Saban kuningatar), palmupuuhun, sinettiin ja kuolemaan (Juudan Tamar), aamuruskoon ja kuuhun (Batseba).

_ _ _

Lainopettajat välittivät tätä perinnettä, kuninkaiden kritiikkiä, sukupolvelta toiselle. Osa perinnettä oli puettu arvoitusten ja salaisuuksien muotoon, jotka eivät auennet ilman opetusta. Salomoon peitetysti viittaava Psalmi 49 alkaa introlla:

”Suuni puhuu tiedon sanoja,                                                                                                                                sydämeni pohtii viisautta.
Minä tahdon tutkistella mietelauseita,                                                                                                                    ratkoa arvoituksia lyyraa soittaen.”

Samalla tavoin alkaa Cohenin Halleluja, jossa hän avaa arvoitusta: Kuun valossa kylpevä Batseba vietteli Daavidin. Samoin Delila vangitsi Simsonin sitomalla tämän hiuksista kiinni ja leikkasi Jumalan tottelemisesta kertoneet pitkät palmikot. Simson on peitetty kuvaus Juudan viimeisestä kuninkaasta Sidkiasta, joka vietiin pronssikahleissa Babyloniin ja hänen silmänsä sokaistiin. Siten tuhoutui Juudan valtaistuin.

Now I’ve heard there was a secret chord
That David played, and it pleased the Lord
But you don’t really care for music, do you?
It goes like this
The fourth, the fifth
The minor fall, the major lift
The baffled king composing Hallelujah

Hallelujah
Hallelujah
Hallelujah
Hallelujah

Your faith was strong but you needed proof
You saw her bathing on the roof
Her beauty and the moonlight overthrew her
She tied you
To a kitchen chair
She broke your throne, and she cut your hair
And from your lips she drew the Hallelujah

Mavet ha kohen.  Lainopettajien jälkeläinen on kuollut.

  1. No on tämä kyllä aika sähläämistä. Ja amatöörimäistä. Eikä anna kovin hyvää kuvaa koko vaalin luotettavuudesta, jos vielä ehdokkaatkaan eivät erota evankelisuutta ja evankelisluterilaista kirkkoa.
    Ja sitten vielä Kirkkohallituksen Sami Kallioinen antaa ymmärtää, että mitä välii. Vaikka on saatu väärää tietoa, ei se muuta mitään. Just joo.

  2. Yksi syy sekavuuteen on varmasti se että alunperin ehdokkaille annettiin aikaa vastaamiseen, ei kuukautta kuten edellä sanotaan.

    ehdokkaille tuli tämän sisältöinen viesti 22.9.2014 22:08
    Olemme nyt avanneet vaalikoneen ehdokkaille vastattavaksi. Pyydämme ehdokkaita vastaamaan vaalikoneen kysymyksiin 3.10. mennessä.

    Omassa ryhmässäni eräät ehdokkaat totesivat olevansa työmatkalla ko ajanjaksolla. Minusta tässä koko vaalikoneasiassa ei oikein ole hallittu prosessia. Siksi on hyvä että sitä korjata esim omalta osaltani oli yksi virheellinen kirjain oman sivuni linkissä.

    Vaaliessa oli vaali mikä hyvänsä ehdokkaat saavat kertoa omasta kannastaa vaikka joka vaalitilaisuudessa eri lailla. Oikeasti mieltä tuskin muutetaan mutta vastauksia selvennetään tai täydennetään eli tehdään samaa kuin tehdään livenä kun vastavaan esitettyihin kysymyksiin. Ei tässä mistään ”tuotelupausten rikkomisesta” ole kyse vaalikoneen osalta. Ei ole kyse juridisesta sopimuksesta vaan informaatiosta. Kun löytää mielensä ehdokkaan on mahdollista tutustua moneen muuhunkin lähteeseen, ehdokaslistan yleiseen ohjelmaan sekä mahdollisesti linkitettyyn materiaaliin minkä lisäksi on huomattava että maantieteellisesti vaali koskee paljon pienempää aluetta kuin muut vaalit, ehdokkaat ovat monella paikkakunnalla ja seurakunnassa tuttuja monelle, ei vain kirkon tilaisuuksista vaan vanhempainyhdistyksistä, kalastuskerhoista, eläkeläiskerhoista entisiä kolukavereita yms. Tavallinen kuntavaalikin on laajemman alueen väkeä koskeva, jolloin ehdokkaita tunnetaan kenties vähemmän.

    • Cohenin viittaus Juudan kuninkaiden vierasmaalaisiin naisiin ja valtaistuimen kaatumiseen tästä syystä osoittaa, että avioliittokäsityksellä on ollut VT:nkin aikana hyvinkin väliä, vaikka nykyään halutaan päin vastoin viitata VT:n avioliittokäsitysten moninaisuuteen. Tarkemmin katsoen niitä on kaksi: yhden miehen ja yhden naisen avioliitto sekä sen joustona yhden miehen ja usean naisen liitto lasten saamisen varmistamiseksi. Koska perheen tehtävä oli tarjota huolenpitoa ja suojaa liittyi myös avioliitto talouteen ja myös erilaisten suhteiden vahvistamiseen.

      Jaakobin kohdalla orjattarien Bilhan ja Silpan saamat lapset katsottiin varsinaisten vaimojen Raakelin ja Lean lapsiksi, jotka eivät sillä hetkellä kyenneet saamaan omia lapsia. Tosin se oli heille myöhemmin mahdollista. Raakel ja Lea luovuttivat orjattarensa Jaakobille, koska kyse oli siis eräänlaisesta sijaissynnytyksestä. Pääsääntö oli, ettei vaimoja saanut olla edes rikkaimmalla kuninkaalla kovin monia (5Moos 17:17-20), eikä varsinkaan saanut avioitua vierasmaalaisten kanssa (5 Moos 7:3). Salomo oli varoittava esimerkki molempien käskyjen rikkomisesta ( 1 Kun 11:1-3).

  3. Laulujen laulua koskevaan huomioon liittyen.

    Faabeleiden ja vastaavien kertomusten (kuten Gulliverin retket) avulla on ennenkin voitu kohtuullisen turvallisesti esittää kritiikkiä vallanpitäjiä kohtaan.

    Avautuipa näin uusi näkökulma tuohon Raamatun kirjaan. Kiitos!

    • Näin on Jouni. Faabeleilla on VT:ssa usein vertauskuvallinen merkitys. Kirjoitit jokin aika sitten Sananlaskuissa mainitusta kukosta, joka askeltaa kuin kuningas ja esitit, että se olisi Pietarin kieltämisen jälkeen laulaneen kukon esikuva. Ennemminkin se on mielestäni viisas ja ymmärtäväinen kukko Jobin kirjan luvussa 38.

    • Kiitos, Pekka, tiedosta, joka paljastaa uusia mielenkiintoisia muodonmuutoksia raamatunkäännösten myötä.

      KR33 lukee kohdan Job 38:36: ”Kuka on pannut viisautta pilvenlonkiin, tahi kuka antoi pilvenhattaroille ymmärrystä?” ja KR92 vastaavasti ”Kuka on antanut iibis-linnulle viisauden? Kuka on antanut kukolle ymmärryksen?”

      Septuagintassa ’kukko’ tosin on Uuden testamentin käyttämän sanan kaltaisena vain Sananlaskujen kirjassa.

      Mutta: KR92:n Jobin kirjan kukkoa koskevan alaviitteen luettuani hyväksyn kyllä varauksetta kantasi, että Jobin kukko on Sananlaskujen kirjan kukkoa parempi esikuva Pietarin kukolle.

    • Tarkoitus on saada kohta valmiiksi Salomon kritiikkiä koskeva käsikirjoitus, jossa tätä kukko-kysymystäkin sivuan.

    • Lemuelin nimellä kulkevia Vanhan testamentin Sananlaskuja on varmaankin luettu myös Salomon Sananlaskuina.

  4. Kiitos viisaasta kirjoituksesta, Pekka-piispa.

    Leonard Cohen on kulkenut lauluissaan rinnallani koko aikuisen ikäni 60-luvulta tähän päivään. Nyt on minun sanottava: Lepää rauhassa, rakas ystävä. En tule unohtamaan Sinua viimeistenkään päivieni aikana.

    ”There is a crack in everything, That’s how the light gets in.”

    • Hän ehti tehdä ja esittää lauluja niin pitkään, että ne ovat seuranneet monien elämässä vuosikymmeniä. Itse en juurikaan kuuntele muuta kuin klassista musiikkia, mutta blogissa mainitsemani Cohenin Halleluja on kiinnostanut siinä olevien VT:n viittausten vuoksi.

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Salpausselän kappalainen 1.9.2024 -. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.