Hoosianna on saksalainen lahja pohjolalle

Voisimme myös yhtä hyvin sanoa: Hoosianna on Ruotsin lahja Suomelle. Näin siksi, että emme tajua ihanan Hoosiannan ainutkertaisuutta.
Tuntuu mahdottomalta, että näin tuttua asiaa ei olisi läpikotaisin tutkittu. Mutta ikävä kyllä tämä on ainakin osaksi totta. Ei tämäkään ole mikään tutkimus eikä edes selvitys, teen vain jo esillä olevan tiedon nojalla pari havaintoa. Ottakaa siis tämä pieni tietolisä omaksenne.
Ainakaan Suomen kirkon sivuilla ei kaikkea ole ymmärretty. Olen toki tiennyt tästä jo pitkään ja kirjoittanut jo aikaisemmin paikallislehteen ja täälläkin sekä esittänyt seurakuntani kirkkokahveilla saaden joskus moitteita turhasta esiintymisestä.
Maamme tunnustetuin virsitutkija Tauno Väinölä kertoo virsikirjan nettisivuilla perustiedot virrestä. Tekstihän on Raamatusta, Matteus 21:9. Sävelmän on tehnyt saksalainen Georg Joseph Voglerin, joka oli Kustaa III:n hoviorkesterin johtaja. Sävellysvuosi on 1795, kolme vuotta sen jälkeen kun kuningas oli murhattu oopperanaamiaisissa.
Teos uhkasi vaipua unholaan, mutta Jacob Axel Josephson julkaisi 1867 sen musiikkilehdessään Zion ( oikea nimi on Sånger i Zion). Suomeen se tuli ruotsinkielisenä luonnollisesti Turkuun. Suomenkielisten käyttöön teos levisi Jyväskylän seminaarin musiikinlehtori Erik August Hagfors toimesta. Hän opetti laulun kansakoulunopettajille ja nämä taas oppilailleen. Lisäksi Hagfors julkaisi sanat toimittamassaan kokoelmassa Suomalainen lauluseppele 1871. Tuo vuosiluku on kuitenkin ilman Hagforssin nimeä virsikirjassamme.
Mitä tarkoitin alussa olevalla sanonnalla:Saksalainen lahja pohjolalle. Väinölä sanoo, että laulu ”tuli sittemmin hyvin suosituksi sekä Ruotsissa että Suomessa. Myös Norjan nykyiseen virsikirjaan se sisältyy.” Ja piste ei muuta. Hän jättää sanomatta olennaisen eli sen että tätä hymni, tätä virttä ei lauleta missään muualla ei edes Saksassa. Sen hän varmasti on tiennyt tai ainakin hän olisi voinut selvittää sen.
1890 laulu sävellyksineen julkaistiin Nikolainkirkon (Suurkirkon) ensimmäisen urkurin Richard Faltinin koraalikirjassa. Faltin on tehnyt hymniin myös alkusoiton, jota käytetään Ruotsissakin lyhennettynä.
Eikä sitä googlauksen perusteella ole käytetty Englannissakaan, pari käännöstä kyllä on, toinen niistä ruotsalaissyntyisen Amerikassa joskus noin 1950 tekemä.
Hoosianna tuli virsikirjaamme vasta viime kerralla 1986 ja sijoitettiin heti ensimmäiseksi, virsikirjamme alkaa näet kirkkovuosivirsillä. Itse asiassa sehän ei ole virsi, vaan hymni olihan säveltäjä Vogler katolinen pappi. Sen pääsy virsikirjaan on tavallaan kansan valinta. Ennen sen pääsyä virsikirjaan, sen esitti kuoro, alkuun lapsikuoro. Ja vähitellen kuin yleisen osallistumisen lisääntymisen merkkinä seurakuntalaiset saivat yhtyä kertoon ja pian he saivat laulaa alusta loppuun, hymnistä tuli näin luontevasti virsi. Kansan tahto on siis toteutunut.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Uskon erityinen tehtävä on sen sijaan tarjota ihmiselle inspiraatio, toivo ja rohkeus taistelussa luonnon ja oikeudenmukaisuuden puolesta.”

    Kun olen kiinnostunut oikeudenmukaisuudesta, niin osaisiko joku asioista tietävä kertoa, kuinka maapallon leveysasteiden vaikutus esim. pohjoisessa välttämättä tarvittavan energian kulutukseen on huomioitu ekologisessa jalanjäljessä? Vuosia sitten yritin selvittää asiaa ja ainakaan silloin ei oltu huomioitu pohjoisen kylmyydestä aiheutuvaa energiankulutusta eikä kylmän ilmanalan vaikutusta esim. kasvien kasvukauteen.

    • Heikki Harvola :” Ympäristönsuojeluun kuuluu osallistua jokaisen uskontokunnasta riippumatta.”

      Kyllä siihen on pakostikin osallistuttu haitallisten päästöjen rajoittamiseksi luodun ja tehottomaksi osoittautuneen päästökaupan myötä. Viimeisten tietojeni mukaan päästökauppa on ollut aiheetonta tulonsiirtoa sähkön ostajilta sähkön tuottajille eli sähköyhtiöille, kun suurin osa pohjoismaisesta sähkön tuotannosta on päästötöntä vesi- ja ydinvoimaa, jonka tuotantokustannuksiin päästöoikeuksien kauppa ei vaikuta.

      Kuluttajille vuosittainen sähkön hinnan kautta maksettava kustannus lienee ainakin joidenkin arvioiden mukaan ollut n. 1,8 miljardia euroa, koska sähköyhtiöt ovat siirtäneet myös ilmaiseksi saamansa päästölupien hinnat sähkön hintoihin. (HS/talous.fi: Suuret sähkönostajat: Uusi päästökauppakausi yhtä kallis kuin pankkikriisi, Julkaistu: 6.8.2007 )

      EU muutti päästökauppalakia vähentämällä ilmaiseksi myöntämiään päästöoikeuksia ja sähkön tuotantoon niitä ei vuoden v.2013 alusta alkaen pitänyt antaa enää lainkaan. Tuolloin ajattelin, että kun kuluttajilta oli jo aiemminkin peritty maksu sähköyhtiöiden ilmaiseksi saamista ja niille kustannuksia aiheuttamattomista päästöoikeuksista, niin peritäänkö kuluttajilta maksu myös ei-ilmaisiksi muuttuneista päästöoikeuksista lisäämällä niiden maksullisuudesta aiheutuva kustannus sähkön hintaan?

    • Kultainen sääntö on läsnä lähes kaikissa kulttuureissa jo paljon ennen juutalaisuuta ja kristinuskoa.

  2. Seppo Heinola :”Kultainen sääntö on läsnä lähes kaikissa kulttuureissa jo paljon ennen juutalaisuuta ja kristinuskoa.”

    Tiedetään:
    JAINALAISUUS (hindulaisuuden piiristä syntynyt uskonto)
    ”Ihmisen olisi vaellettava välinpitämättömänä maallisia asioita kohtaan ja kohdeltava kaikkia olentoja maailmassa siten kuin hän tahtoisi itse tulla kohdelluksi”

    BUDDHALAISUUS
    ”Tila, joka ei ole miellyttävä tai ilahduttava minulle, ei voi olla sellainen myöskään toiselle; ja miten voin vaatia toista hyväksymään tilan, joka ei ole miellyttävä tai ilahduttava minulle”

    KUNGFUTSE
    ”Mitä et itse toivo, sitä älä tee myöskään toisille ihmisille”

    JUUTALAISUUS ( RABBI HILLEL )
    ”Älä tee toisille sellaista, mitä et tahdo tehtävän itsellesi”

    KRISTINUSKO
    ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille” (Matt. 7:12)

    ISLAM
    ”Kukaan teistä ei ole uskovainen niin kauan kuin hän ei toivo veljelleen sitä, mitä hän toivoo itselleen”

    Vain kristinuskon Jeesus syntyi ihmiseksi, joka ihmisenä eli nuo ihanteet todeksi, kärsi ristinkuoleman, nousi Kristuksena kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja ”istuu Jumalan, Isän kaikkivaltiaan oikealla puolella”. Ja mistäkö niin päättelen? Siitä, kun toivuin lapsuuden traumoista, toipumista edisti huomattavasti ns. ”rajatilakokemus”, jossa irtosin ruumiistani. Sen lisäksi, että tunsin lävitseni virtaavan voiman, joka sanoi ”Minä olen rakkaus”, koin suunnilleen saman, mistä
    oheisessa laulussa kerrotaan:

    https://www.youtube.com/watch?v=5ODQ9CberR0

Väisänen Seppo
Väisänen Seppo
Olen historian maisteri ja eläköitynyt YLE:n toimittaja. Kirjoittelen yhteiskunnasta, historiasta, kirkosta ja uskonnosta syrjäisen ja sivuun pannun asemasta. Kannatan kansankirkkoa, kirkollisesti olen vapaamielinen traditionalisti, joka määrittyy blogiensa kautta. Tutkimuksellisia kohteitani ovat virret ja Luther sekä tietenkin vuosi 1917.