Arkkipiispa antoi ymmärtää hyväksyvänsä kaikki yhdenvertaista, saman sukupuolisen, avioliittoa koskevat ilmaisut, ”perustelut” asiassa eteenpäin pääsemiseksi.
Asiasta on tehty työtä, ja kustoksena ryhmätyössä silloin oli Piispa Repo.
Arkkipiispa tahtoo olla ajan hermolla mutta mitä uutta Arkkipiispan kannanotto voisi tuoda mukanaan.
Mitä eroa on käsityksen laajentamisella ja hyväksymisellä?
Mielestäni kyse on ihan samasta asiasta.
Samaa luopumista sanan totuudesta, mitä eteenpäin menemistä se liene.
Sanan ’totuuksista’ on luovuttu jo aikaa sitten kun ei uppiniskaisia lapsiakaan enää kivitetä hengiltä. Pitäisikö palata vanhaan?
Missä kohtaa Raamatussa kivitetään lapsia hengiltä? Tai annetaan muka lupa sellaiseen.
Tai kyllä Mooseksen laissa puhutaan kivittämisestä, mutta Jeesus ei näin halunnut toimia, vaan armahti aviorikoksesta kiinniotetun naisen. Ks. Joh. 8:1-11
Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto. Hän ei siis kehottanut/ehdottanut/käskenyt lakeja kattavasti muutettaviksi.
”Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto. Hän ei siis kehottanut/ehdottanut/käskenyt lakeja kattavasti muutettaviksi.”
-No miten Jeesus toimi aviorikoksesta tavatun naisen tapauksessa? Muuttiko hän lakia?
Valitettavasti vaan kysymys on siitä mitä nimenomaan kirkko tekee tai antaa, ei siitä mitä yksittäiset parit toivovat. Hieman selän takaa annettu mielipide. Mistä evlut-kirkko aikoo taikoa tuon ”siunauksen” VT:sta vai UT:sta, vai molemmista.
”Niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.” (Hebr. 7:22). ”Mutta tämä taas on saanut niin paljon jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka paremmille lupauksille perustettu.” (Hebr. 8:6). ”Uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö.” (Hebr. 12:24). Ks. myös Jeremia 31:31-34. Me siis elämme uudessa liitossa emmekä vanhassa liitossa.
Ei muuttanut lakia. Hän ei yksityishenkilönä tuos a kohtaa vain soveltanut sitä. Eli ei yksi tai kaksikaan pääskyä kesää tee. Jeesus hankki kannattajia
valkeuden lasten sotavoimiksi pimeyden lapsia vastaan samarialaisista. galilealista ja ns. synnintekijöistä.
Meillähän näyttää kirkolliskokousten asia menevän jotensakin niin että kun näyttäisi aikaa löytyvän esimerkiksi tämän asian venkaamiseen niin aina kirkkohallituksella on tuoda elementtiä tai suunnitelmaa kokouksen listalle jotta sitten tälle asialle jäisi vähemmän aikaa.
Onko tämä yhdenlaista suunnitelmataloutta Piispojemme kanssa.
Ystävä hyvä, kirjoita suomea.