Helluntai on Pyhän Hengen juhla

 

Lauantaina 22.5.2021  vietämme helluntain aattoa ja

sunnuntaina 23.5.2021 helluntaita.

Helluntai puhuu Pyhästä Hengestä, Jumalan kolmannesta persoonasta.  Me kiitämme ja ylistämme häntä yhdessä Isän ja Pojan kanssa. Hän huolentii meistä ja kaikesta elämästä ympärillämme.

Hän on yhtä persoonallinen Jumala kuin Taivaan Isä ja yhtä persoonallinen kuin Poika Jeesus. Jumala on olemukseltaan yksi Jumala, mutta hän on ilmoittanut itsensä Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä, kolmena erillisenä persoonana.

Pyhä Henki on ikuinen. Hän toimi jo luomisessakin. Hän loi maailmaan elämän,  veden päällä liikkuen.  Kasteen vedessä hän jatkaa uudelleen  luomistaan synnyttämällä meidät Jumalan lapsiksi.

Hän herättää meissä uskon ja  vahvistaa meitä koko elämämme ajan.

Jumala on uskollinen. Siksi Pyhä Henki pitää meistä kiinni eikä jätä meitä milloinkaan. Hänen kansaan saamme elää turvassa Jumalan hyvän ja hellän huolenpidon varassa jokaisen elämämme hetken.

Koska Jumala on ikuinen, niin hänen vakaa ja varma lupauksensa pysyy iankaikkisesti. Sanallaan ja sakramenteillaan hän hoitaa meitä uskollisesti aina perille asti.  Hänen turvissaan ovat myös meidän jälkeemme tulevat sukupolvet.  Heidätkin saamme jättää Pyhän Hengen uskolliseen armohoitoon.

Tästä Jumalan kestävästä elämämme varjelemisesta  puhuu  

Helluntaiaaton ensimmäinen lukukappale

Jes. 59:20–21

Siioniin Herra tulee vapauttajana,Jaakobin jälkeläisten luo lunastajana,kun he luopuvat rikkomuksistaan,sanoo Herra.
    Herra sanoo heille: ”Tämä on minun lupaukseni: ei väisty minun henkeni sinun yltäsi eikä katoa minun sanani, jonka olen suuhusi antanut, ei sinun suustasi, ei jälkeläistesi eikä sinun jälkeläistesi jälkeläisten suusta”, sanoo Herra, ”ei nyt eikä milloinkaan.”

Uskonpuhdistajamme Martti Luther puhuu siitä, että Pyhä Henki käyttää työvälineenään pyhää kirkkoaan  syntien anteeksiantoa, ruumiin ylösnousemusta ja iankaikkista elämää.

Hän sanoo näin:

Kun sinulta kysytään, mitä tarkoitat sanoessasi ”Minä uskon Pyhään Henkeen”, osaat silloin vastata: ”Uskon, että Pyhä Henki – nimensä mukaisesti – pyhittää minut.”

Mutta millä tavalla hän sen tekee ja mitä välineitä hän siihen käyttää? Vastaat näin:

”Hän käyttää siihen kristillistä kirkkoa, syntien anteeksiantamista, ruumiin ylösnousemista  ja iankaikkista elämää.”

Pyhällä Hengellä on maailmassa sitä varten erityinen yhteisö, äiti, joka Jumalan sanalla synnyttää jokaisen kristityn ja kantaa häntä. Tämän sanan hän ilmoittaa, ja sitä hän teroittaa. Hän valaisee ja sytyttää sydämet käsittämään sen, ottamaan sen vastaan, pitämään siitä kiinni ja siinä pysymään.

Pyhä Henki johtaa Jumalan kansaa, neuvoo ja opettaa meitä antamiensa lahjojen välityksellä.  Hänen työnsä ei pääty tämän maailmanajan päättyessä vaan jatkuu ikuisesti, niin kuin hän itsekin on ikuinen. Hänen hyvyytensä ja lohdutuksensa, rohkaisunsa ja tulevaisuuden avaamisensa avoimeen Jumalan näköalojen katsomiseen luo sisinpäämme toivon ja uskaliaan elämän ojentautumisen Jumalan kirkkautta kohti.

Kun aikamme koittaa, niin hän vie meidät taivaaseen Jumalan luo yhdessä koko Jumalan kansan kansa.

Kunakin aikana Pyhä Henki antaa kirkolleen niitä resursseja, virkoja, voimia ja armolahjoja, joita kunakin aikana tarvitaan. Jumalan antamat lahjat rakentavat, ne kokoavat yhteen. Pyhä Henki on Lohdutuksen Henki, siksi hänen antamansa lahjatkin lohduttavat, rohkaisevat ja auttavat eteenpäin. Pimeyteen ne tuovat valoa, kylmyyteen lämpöä, elämän kovuuteen hellyyttä ja huolenpitoa. Mielen alakuloisuuteen uutta toivoa ja rohkeutta.

Jumalan luomiseen, lunastukseen ja pyhitykseen kuuluu keskinäinen  huolenpito, niin kuin meidän Herramme itse on luonut meidät elämään yhdessä ja niin myös Pyhä Henki kutsuu koko maailmaa Vapahtajamme armosta ja rakkaudesta elämään yhteisessä kirkossamme, johon osallisuuteen hän kaikkialla maailmassa kutsuu yhteiseen uskoon ja toivoon ja rakkauteen yhden Jumalan yhteydessä elämään,  nyt ja aina, elämämme alusta   aina taivaan iki-iloon saakka.

Helluntaipäivän ensimmäinen lukukappale

Joel 3:1–5

– Tämän jälkeen on tapahtuva,
että minä vuodatan henkeni
kaikkiin ihmisiin.
Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat,
nuorukaisenne näkevät näkyjä,
vanhuksenne ennusunia.
Myös orjiin ja orjattariin
minä vuodatan henkeni noina päivinä.
Minä annan teidän nähdä merkkejä
taivaalla ja maan päällä:
verta, tulta ja savupatsaita.
Aurinko pimenee,
kuu värjäytyy vereen,
ennen kuin koittaa Herran päivä,
suuri ja pelottava.
Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.
Siionin vuori ja Jerusalem
on turvapaikka,
niin Herra on luvannut.
Ne, jotka Herra kutsuu,
ne pelastuvat.

 

  1. Matias
    ”- Tämän jälkeen on tapahtuva,
    että minä vuodatan henkeni
    kaikkiin ihmisiin.
    Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat,
    nuorukaisenne näkevät näkyjä,
    vanhuksenne ennusunia. ”

    Eikö joku toinen profeetta ole sitä mieltä, että kaikki profeetat ja saastaiset henget, kaikki näkyjen näkijät ja uniansa uskovat, jotka sanovat: tämä on Herran sana, hävitetään maasta. Kukaan ei enää ennustele, eikä opeta, vaan kaikki tuntevat Jumalan tien.

    ”Ottavat sanat toistensa suusta, ja sanovat tämä on herran sana, vaikka minä en ole heitä lähettänyt, eikä heistä ole mitään hyötyä minun kansalleni ” Jotenkin näin se meni, ulkomuistista.

    En tarkoita kirkkoa, ” minun kansallani” .

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi.

      Profeettojen ammittikunta oli voimissaan kuningasaikana aina Jerusalemin hävitykseen 587/586 saakka. Sen erityisenä tehtävänä oli toimia kuninkaan neuvonantajina ja toimistovirkailijoina. Tuohon virkaan vihittiin Pyhän Hengen voitelun toimituksella, oliiviöljyllä voidellen ja virkaan siunaamisen liturgialla.

      Aamos ei kuulunut näihin virkaprofeettoihin. Hän siis oli tässä mielessä maallikkosaarnaaja.

      Kun kuningasvalta sitten lakkasi, niin profeettojen virkakuntakin menetti varsinaisen tehtäväkenttänsä ja heidän oli useinkin joko keksittävä jotain aivan toisenlaista käyttöä saamalleen koulutukselle, esimerkiksi ruvettava ”kirjanoppineeksi” eli siis yksityissihteereiksi, kirjureiksi tai opettajiksi tms.

      Osa kuitenkin ajautui tilanteeseen missä muutamat alkoivat henkensä pitimiksi tekemään joitakin vähemmän kunniakkaita tehtäviä tai varsinaisten viisaiden neuvojen antamisen sijaan lausumaan mielisteleviä sanoja ilman todellista katetta arkitodellisuudessa.

      Tällaisia virkaansa väärin käyttäviä kohtaan on esille nostamasi kritiikki vääriä profeettoja vastaan suunnattu. Nämä mielistelythän johtivat asiakkaita mihin sattuu typeriin toimiin, kun kerran profeettakin niin oli ennustanut. Usein tällaiseen vääristelyyn myös liittyi täysin vieraiden jumalien palvontaa muodossa taikka toisessa. Näin näiden uhriksi joutuneet saattoivat hyvinkin usein langeta monenlaisten epäjumalien palvojiksi.

      Sakarjan kirja puhuu näitä vääristeleviä profeettoja vastaan voimakkaita sanoja.

      Sakarja:

      13:2 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä hävitän epäjumalain nimet maasta, eikä niitä enää muisteta. Myöskin profeetat ja saastaisuuden hengen minä ajan maasta pois.

      13:3 Ja jos joku vielä ennustaa, sanovat hänen isänsä ja äitinsä, hänen vanhempansa, hänelle: ”Sinä et saa elää, koska olet puhunut valhetta Herran nimeen.” Ja hänen isänsä ja äitinsä, hänen vanhempansa, lävistävät hänet hänen ennustamisensa tähden.

      13:4 Sinä päivänä häpeävät profeetat itsekukin näkyään, kun he ennustavat, eivätkä he valhetellakseen pue yllensä karvaista vaippaa.

      13:5 Hän sanoo: ”En ole profeetta, vaan peltomies, sillä eräs mies on ostanut minut orjaksi jo nuoruudessani.”

      13:6 Ja jos häneltä kysytään: ”Mitä ovat nuo haavat sinun rinnassasi?” vastaa hän: ”Ne lyötiin minun ystäväini huoneessa.”

      13:7 Heräjä, miekka, minun paimentani vastaan ja minun lähintä miestäni vastaan, sanoo Herra Sebaot. Lyö paimenta, ja joutukoot lampaat hajallensa; mutta minä käännän jälleen käteni pienimpiä kohden.

    • Tarja

      Profeettakoulujen muuttuminen kirjanoppineitten ryhmäksi aikojen saatossa on tuonut suuren siunauksen myöhemmälle juutalaisuudelle. Juutalaisten oppineisuus on ollut hyvin korkeatasoista jo Esrasta lähtien. Hänen virkavihkimyksensä ei kuitenkaan ollut profeetan vaan uhripapin virkaanvihkimys. Hänen vaikutuksensa kuitenkin on kantanut hedelmää jo pian kahden ja puolen vuosituhannen ajan. Oppineisuus on yhä edelleen kunniassa juutalaisten joukossa.

      Huomattakoon että profetoiminen virkatyönä vaati virkaan vihkimyksen. Tämä oli virallisena takeena siitä, että henkilö oli koeteltu tehtävää hoitamaan ennen kuin hänelle annettiin virallinen lupa tehtävän hoitoon.

      Uuden testamentin profetoida sana on

      sanakirjamuodossa eli indikatiivin preesensin ensimmäisessä persoonassa

      προφητεύω

      profēteuō

      monen muun kielen sanakirjojen antaman muodon mukaan infinitiivissä

      προφητεύειν,

      profēteuein .

      Se on muodostunut osista pro, edessä, edestä ja fēmí , sanoa, puhua.

      Verrattakoon tähän latinan saarnata -sanaan ”predico”, jonka osaset ovat pro, edessä, edestä ja dico, sanoa, puhua. vertaapa tähän ruotsin sanaa ”predika”, ”saarnata”, ”pitää saarna”.

  2. Matias

    Kiitos lisäyksestä, oikein minä muistin, näin oli sanottu.

    Tuo kannattaa aina muistaa, kun niitä profeettoja lainailee ja heidän hirvittäviä ennusteitaan ja moitteitaan luettelee. Eivät ne välttämättä ole jumalasta vaan ihmisen omasta päästä ja mielikarvaudesta.

    • Tarja

      Mielestäni noita tuomion sanoja on katsottava kunkin sanonnan omasta historiallisesta tilanteestaan käsin. Vain näin niiden sanoma asettuu oikeisiin mittasuhteisiinsa.

      Missään tapauksessa noista tuomion sanoista ei pidä mennä vetämään kaikkia aikoja yhteen nippuun vetäviä ”tuomiopäivän saarnoja”, joilla muutamat psyykkisesti horjahtaneet toisinaan levittävät mieletöntä epätoivoa ja kylvävät epätervettä ilmapiiriä ympärilleen.

      Kun taas silloin kun asiat osuvat oikeisiin historian tilanteisiin, niin silloin ne kertovat, miten tuskallisen vakava jokin tilanne on tuona aikana näyttäytynyt tapahtumien keskellä olleille ihmisille.

      Tätä voi verrata esimerkiksi meidän kansamme tilannetta talvisodan aikana. Silloin kansallinen itsenäisyys ja koko kansan elämä oli vaakalaudalla. Noissa tilanteissa ymmärrettäviä ilmauksia ovat olleet mm sellaiset ilmaukset kuin ”ryssä”, ”vihollinen” tms.. Mutta nykyiseen rauhan aikaan nuo sanat eivät enää sovi nykytilanteen kuvaukseen, vaan ainoastaan noiden menneitten aikojen tilanteen kuvaukseen.

      Samoin muinaisten profeettojen jopa hirveätkin ilmaukset erilaisissa koko kansan elämää koskevissa vaaran tilanteissa sopivat vain tuolloisen tilanteen ahdistusta kuvaamaan, mutta niitä ei pidä kytkeä vääriin yhteyksiinsä nykyaikaisessa elämäntilanteessamme. Meidän aikamme ihmisen ongelmat ovat toisenlaisia.

      Toivon pilkahdus noista hirveän ahdingon aikaisista teksteistä aukeaa vain sitä kautta, että noistakin vaikeuksista on selviydytty ja kansa on pystynyt ne läpi elämään ja ahdingon väistyttyä uudelleen aloittamaan alusta ja uudelleen rakentamaan itselleen tyydyttävän elämän ja luomaan näköaloja eteenpäin suunnaten.

  3. Ystävä , hyvä kirjoitus. Jossain kuitenkin, ei liene Lutheria? on sanottu:” että Pyhä henki on arka lintu, koska Pyhän hengen symbolina pidetään Kyyhkystä.” Onko näissä nykyajan jumalanpalveluksissa Pyhä henki läsnä? Jos ja kun huomioimme Kuningas Saulin ja Ananias ja Safiiran niin Pyhä Henki poistui Saulista ja kuolemantuomio tuli pariskunta Ananias ja Safiiralle. Syinä olivat tottelemattomuus Sanalle, käskyille ja pettäminen. Kyllä minä vakavissani kyselen , onko Suomen ev.lut. kirkon toiminnassa Pyhä Henki Kristusta kirkastamassa. Onhan lähes koko Raamattu ja sen sanoma mitätöity. Jukka Teininen

    • Jukka

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Omalta puoleltani näen, että Jumala on omalta puoleltaan uskollinen lupauksilleen ja näin ollen hän on kirkkonsa mukana jokaisessa pyhässä kokoontumisessa kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

      Toisaalta ymmärrän sinun huolesi monesta sellaisesta asiasta, joissa sinä näet epäkohtia meidän aikamme ihmisten keskelle. Näistä sinä olet useasti ja hyvin selkeästikin puhunut omissa puheenvuoroisssasi mitä erilaisimmissa yhteyksissä.

      Mielestäni meidän suuri ongelmamme on siinä miten voimme viedä sanomaamme eteenpäin niin että todellinen rakkaus niin Jumalan sanaan kuin toisiin ihmisiinkin voidaan saada toimimaan.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25