Körttien poikkeuksellinen sallivuus yllätti tutkijan

Herännäisyys on keskiviikkona julkaistun herätysliiketutkimuksen mukaan kirkon ylivoimaisesti sallivin herätysliike moraalisissa kysymyksissä. Tutkimuksen tehnyt Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija, TT Hanna Salomäki pitää eroa muihin liikkeisiin itsekin yllättävänä.

– Herännäisyyden ero muihin liikkeisiin moraalisissa kysymyksissä on yllättävää. Kansainvälisessä World Values-tutkimuksessa uskonnolliset suomalaiset ovat selvästi muuta väestöä konservatiivisempia esimerkiksi seksuaalieettisissä kysymyksissä. Tässä mielessä heränneet eivät ajattele kuten uskonnollisten suomalaisten voisi olettaa ajattelevan, Salomäki sanoo.

Salomäen mukaan esimerkiksi körttinuoret ovat moraalisilta näkemyksiltään lähempänä keskimääräistä suomalaisnuorta kuin muiden herätysliikkeiden nuoria.

Herätysliikkeiden kesäjuhlien osallistujilta kysyttiin tutkimuksessa kantoja muun muassa esiaviolliseen seksiin ja prostituutioon. Körttien Herättäjäjuhlien vieraista 16 prosenttia torjui esiaviollisen seksin kaikissa olosuhteissa, kun samaa mieltä oli suomalaisista keskimäärin kuusi prosenttia. Vastaavasti prostituution torjui Herättäjä-juhlien kävijöistä kaikissa olosuhteissa 60 prosenttia ja samaa mieltä oli suomalaisista keskimäärin noin 40 prosenttia.

Kielteinen suhtautuminen prostituutioon oli kaikilla muilla herätysliikkeillä ja kirkollisilla järjestöillä vähintään 18 prosenttiyksikköä körttejä korkeampi. Lisäksi viidessä herätysliikkeessä prostituution torjui kaikissa olosuhteissa 92-98 prosenttia vastanneista. Yksimielisintä prostituution torjunta oli rukoilevaisten  ja vanhoillislestadiolaisten kesäjuhlavieraiden parissa.

Salomäen mukaan körttien suhtautumisessa esimerkiksi prostituutiokysymykseen ei ole kyse sallivuudesta sinänsä vaan siitä, ettei vastaus ole ehdoton ei. Hän selittää eroa muiden liikkeiden kantoihin muun muassa heränneiden suosimalla epävarmuusteologialla.

– Monista moraalikysymyksistä ei suoraviivaisesti puhuta körttien parissa eikä niitä käsitellä seurapuheissa. Vastauksissa heijastuu myös epävarmuuden teologia. Vaikka oma ajattelu kallistuisi negatiiviseen päähän, liikkeelle ei ole tyypillistä ottaa jyrkkää vaihtoehtoa.

Salomäen mukaan ajattelun hajanaisuus on heränneiden keskuudessa muutenkin suurempaa kuin muissa liikkeissä.

– Liikettä yhdistävä tekijä ei kytkeydy moraalisiin teemoihin. Herännäisyys on posttraditionaalinen yhteisö, jossa yksilölliset korostukset ja tulkinnat saavat enemmän tilaa ja osallistuminen ja sitoutuminen on kevyempää.

Suhtautumista seksuaalieettisiin kysymyksiin selvitettiin tutkimuksessa kymmenportaisella asteikolla, joista vaihtoehdot liikkuivat ei koskaan hyväksyttävästä aina hyväksyttävään.

Edellinen artikkeliTutkija: Koiviston ja Pihkalan ristiriidoilla myös persoonasyyt
Seuraava artikkeliNeuvottelut kirkon lähetysstrategiasta jatkuvat