Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteistyöstä Espoon seurakuntien kanssa on laadittu uudet sopimukset. Ne linjaavat yhteiset pelisäännöt.
Kouluyhteistyötä koskevat tarkennukset linjaavat koulujen päivänavaus- ja koulukirkkokäytänteitä, kertoo Espoon seurakuntien tiedote.
– Koulukirkot pidetään lähtökohtaisesti kirkoissa ja kappeleissa. Lakisääteiset koulujen päivänavaukset seurakunnan työntekijän pitämänä ovat tästä eteenpäin luonteeltaan yleissivistäviä. Näin koulun kaikki oppilaat voivat osallistua myös seurakuntien työntekijöiden pitämiin päivänavauksiin. Osassa Espoota tämä on jo nykyinen käytänne, kasvatuksen asiantuntija Tiina Hänninen Espoon seurakunnista kertoo.
Aikaisemmin Espoon kouluissa koulukirkkoja on voitu pitää myös koulujen tiloissa ja seurakunnan työntekijän koulussa pitämät päivänavaukset ovat voineet olla luonteeltaan uskonnollisia tilaisuuksia. Nämä asiat siis nyt muuttuvat.
Varhaiskasvatus sai nyt myös ensimmäistä kertaa oman erillisen sopimuksensa. Edellinen sopimus kouluyhteistyöstä vuodelta 2011 oli vanhentunut, eikä se vastannut enää kouluja velvoittavia opetussuunnitelmia ja lakeja.
Kouluyhteistyö sisältää koulukirkkojen ja päivänavausten lisäksi esimerkiksi koulupäivystyksiä, yhteistyötä oppilashuollon kanssa, seiskaluokkalaisten ryhmäytyksiä ja leirikoulujen toteuttamista. Seurakunnat tarjoavat perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille myös hiljaisuuden retriittejä.
”Yhteistyö varmistaa positiivisen uskonnonvapauden toteutumisen”
Seurakunnat ovat tehneet Espoossa jo pitkään yhteistyötä sekä kaupungin varhaiskasvatuksen että perusopetuksen ammattilaisten kanssa. Sopimuksia on valmisteltu Espoon kaupungin sivistystoimen kanssa useampi vuosi. Valmistelussa on konsultoitu Espoon seurakuntien kouluyhteistyöryhmän sekä varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan työryhmän lisäksi Opetushallitusta ja kirkon kouluyhteistyön asiantuntijoita.
– Sopimukset antavat seurakunnille edellytykset jatkaa monipuolista yhteistyötä kaupungin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kanssa toimintaympäristössä, jossa luterilaiset seurakunnat ovat tasavertaisia toimijoita muiden uskontokuntien ja järjestöjen rinnalla, Tiina Hänninen kertoo.
Sopimuksissa hyödynnetään Suomen evankelisluterilaisen kirkon Opetushallituksen ohjeen pohjalta kehittämää neljän korin mallia ”Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kumppanina”.
Varhaiskasvatuksessa yhteistyö perustuu yhteiselle kasvatustehtävälle, jossa tuetaan lasten kokonaisvaltaista kasvua ja hyvää elämää sekä katsomuksellista identiteettiä.
– On tärkeää, että seurakunta solmii hyvät henkilö- ja yhteistyösuhteet kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa ja myönteisessä yhteistyössä miettii, suunnittelee ja toteuttaa erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia. Näin varmistetaan, että positiivinen uskonnonvapaus toteutuu, Hänninen sanoo.
Varhaiskasvatuksen sopimus antaa puitteet laajan yhteistyön jatkumiselle. Yhteistyö mahdollistaa niin ikään joulu- ja pääsiäiskirkkojen järjestämisen joko seurakunnan tai päiväkodin tiloissa. Päiväkotiryhmät voivat myös tulla tutustumaan kirkkoihin, kirkkotaiteeseen ja hautausmaihin. Yhteistyötä järjestetään myös uskontojen ja kasvatuksen yhteisymmärrysviikko.
Kriisiyhteistyön kautta seurakunnat tukevat kasvattajia ja lapsiryhmiä surun, onnettomuuden tai kuoleman kohdatessa.
***
Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.
Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden tai näköislehden täältä.
Ilmoita asiavirheestä