Perussuomalaisten puheenjohtajan Timo Soinin aborttikannasta on noussut Suomessa pienimuotoinen poliittinen haloo. Soini on ollut haluton kommentoimaan, miten hän suhtautuisi raiskauksen uhrin tekemään aborttiin.
– En vastaa. Pidän uskomattomana, että Suomessa viikosta toiseen ahdistetaan ihmisen henkilökohtaista uskonnäkemystä. En sitä hyväksy ja en vastaa, Soini sanoi hiljattain
Iltalehdelle
.
Katolisen tiedotuskeskuksen johtaja Marko Tervaportti ymmärtää täysin katolilaisen Soinin reaktiota.
– On täysin kohtuutonta vetää Soinia uskontonsa takia vastuuseen. Suomessa on uskonnonvapaus ja se on äärestä kummallinen uskonto, jos sillä ei ole vaikutusta ihmisten moraaliseen arviointiin ja poliittiseen käyttäytymiseen. Sellainen uskonto on turha uskonto.
Kotimaa24 ei vaivannut Soinia aborttikysymyksillä eivätkä hänen aborttikantojensa yksityiskohdat ole lehden tiedossa. Sen sijaan Tervaportti kertoo Kotimaa24:lle, miten katolinen kirkko ylipäänsä opettaa abortista.
Tervaportin mukaan abortti on synti, josta seuraa automaattisesti ekskommunikaatio eli kirkon yhteydestä erottaminen. Käytännössä siis abortin tehnyt henkilö erottaa itse itsensä kirkosta sillä hetkellä, kun hän tekee abortin. Ekskommunikaatio voi kohdistua myös niihin, jotka ovat abortin suorittaneet tai henkilöihin, jotka ovat siihen voimakkaasti painostaneet. Tervaportin mukaan joissain maailmalla nähdyissä tapauksissa ekskommunikaatio ei ole välttämättä kohdistunut lainkaan abortin tehneeseen, vaan henkilöihin, joiden on voitu katsoa pakottaneen siihen.
Raiskauksen uhrin tekemään aborttiin suhtaudutaan katolisessa kirkossa vastaavasti kuin muihinkin abortteihin eli sitä ei hyväksytä.
Seurauksena voisi olla keskustelu piispan kanssa
Jos suomalainen katolinen poliitikko ilmoittaisi, että hän hyväksyy abortin raiskauksen yhteydessä, Tervaportin mukaan siitä tuskin olisi hänelle isoja kirkollisia seurauksia. Tästä voisi kuitenkin seurata pyyntö keskusteluun Suomen katolisen kirkon piispan kanssa. Toisaalta Tervaportti sanoo, ettei hän lähde etukäteen arvioimaan piispan pastoraalisia toimintatapoja.
Kirkosta erottamista eli ekskommunikaatiota raiskauksen uhrin abortin hyväksymisestä ei kuitenkaan Tervaportin mukaan seuraisi, ellei poliitikko tekisi päätöksiä, jotka osoittavat hänen edistävän abortin mahdollisuutta maassamme.
– Jos joku sanoo kannan, joka on ristiriidassa pysyvän opetuksen kanssa, ei siitä välttämättä mitään seuraa. Jos hän alkaa toimia ja esimerkiksi politiikassa edistäisi aborttia, tilanne olisi toinen.
Toisin kuin Suomessa, Yhdysvalloissa abortti on oikeasti iso poliittinen keskustelunaihe. Siellä on katolilaisia poliitikkoja, jotka ovat valmiita ”yhteiskunnallisesti muttei henkilökohtaisesti” hyväksymään abortin. Vaikkei tällaisia poliitikkoja ole ekskommunikoitu, heitä ei toivoteta tervetulleeksi katoliseen ehtoollispöytään.
Jos piispat Amerikassa tai Länsi-Euroopassa esittävät kritiikkiä katolisille poliitikoille, se tehdään Tervaportin mukaan yleensä suppeassa piirissä ja poissa julkisuudesta.
Suomessa ei ekskommunikoitu
Vaikka katolisen kirkon kanta aborttiin on äärimmäisen ehdoton, Tervaportin mielestä abortin tehneitä ei katsella ”norsunluutornista vaan pastoraalisesti tilannetta seuraten”.
– Siellä missä kirkko puolustaa ihmiselämää tällä tavalla, se myös tarjoaa mahdollisuuksia ja tukea niille, jotka tällaisia ratkaisuja harkitsevat ja tekevät, ja myös anteeksiantoa, Tervaportti sanoo.
Jos abortin tehnyt katuu ja pyytää syntien anteeksiantamusta, hänet voidaan Tervaportin mukaan palauttaa kirkon yhteyteen.
Tervaportti ei tiedä Suomesta tapauksia, jossa abortin tehnyt olisi ekskommunikoitu.
Tervaportin mukaan maailmanlaaja katolinen kirkko suhtautuu aborttiin niin tiukasti siksi, että kirkon kannan mukaan on suuri inhimillinen tragedia, että aborttia käytetään niin laajasti.
Katolisen kirkon katekismus opettaa:
Ihmiselämää on ehdottomasti kunnioitettava ja suojeltava sikiämishetkestä alkaen. Ihmisolennolle on tunnustettava ihmisen oikeudet jo sen olemassaolon ensimmäisenä hetkenä. Näihin oikeuksiin kuuluu jokaisen viattoman olennon oikeus elää.
Kirkko on julistanut ensimmäisistä vuosisadoista alkaen, että abortin tekeminen on moraalisesti paha teko. Tämä oppi ei ole muuttunut, se on muuttumaton. Varsinainen abortti, ajateltiinpa se päämääräksi tai keinoksi, on raskas rikos moraalilakia vastaan.
Tarkoituksellinen myötävaikutus aborttiin on raskas rikos. Kirkko säätää tästä ihmiselämää vastaan kohdistuvasta rikoksesta kirkkolain rangaistuksena ekskommunikaation.
Ilmoita asiavirheestä