Keijo Rainerman kirjoitus oli kirkkopoliittinen kannanotto. Asiasta kertovat Kankaanpään Seutu ja Satakunnan Kansa.
Valtuuston enemmistö katsoi äänin 15-8, ettei kirjoitusta pidä liittää virallisen toimintakertomuksen osaksi.
Kokouksessa esimerkiksi katsottiin, että saatesanojen pitäisi käsitellä seurakunnan toimintaa ja toiminta-ajatusta, mutta nähtiin sen käsittelevän sinne kuulumattomia asioita.
Toisaalta kirjoitusta puolustettiin muun muassa sillä, että kirkkoherran saatesanat ovat pitkä perinne Kankaanpäässä, ikään kuin toimitusjohtajan henkilökohtainen katsaus. Kirjoitus olisi voitu sisällyttää toimintakertomuksen osaksi katsauksensa, jolloin se ei olisi sitonut kirkkoneuvoston tai-valtuuston käsiä.
Satakunnan Kansan nettisivuilla on julkaistu Rainerman kolmesivuisesta puheesta kaksi sivua. Niistä käy ilmi, että Rainerma ottaa kirjoituksessaan kantaa muun muassa piispa Kari Mäkisen vuoden 2010 alussa tekemään piispantarkastukseen, jossa vakavin kritiikki ”koski kokemusta seurakunnan jakautumista sisäpiiriin ja ulkopuolelle jääviin ja kokemusta seurakunnassa vaikuttavasta yksipuolisesta hengellisyydestä”. Rainerma toteaa kokemuksen olevan subjektiivinen ja viittaa kirkkoneuvoston todenneen selvityksessään tarkastuskertomuksen huomioista, että seurakunta on ”kaikkien jäsentensä seurakunta”.
Vuotta 2010 Rainerma kuvaa kirkon historiallisen murroksen vuodeksi. Ensinnä hän mainitsee arkkipiispan ja Helsingin piispan vaalit, joissa kirkko valitsi ”liberaalin vaihtoehdon”. Rainerma toteaa näiden piispojen (Mäkinen, Irja Askola) kannanottojen ja saarnojen vahvistaneen vaikutelmaa, ”että vanha kristillinen sanoma väistyy uusien tulkintojen tieltä”. ”Valittu ja vallitseva ideologia syrjäyttää ilmoituksen. Ei ole totuutta, on vain tulkintaa.”
Lisäksi Rainerma ottaa kirjoituksessaan kantaan niin Yle TV2:n Homoilta-ohjelman seurauksiin, kirkolliskokouksen rukoukseen parisuhteensa rekisteröineiden puolesta ja herätysliikepohjaiseen Älä alistu! -kampanjaan. Rainerma muun muassa toteaa, että hänen mielestään Älä alistu! -kampanjan nuoret edustavat kirkkolain mukaista näkemystä, ”kun taas kirkon nykyjohdon ohjelma on kirkon teologiset perusteet kumouksellisesti hylkäävää radikalismia”.
Kankaanpään Seudun mukaan Rainerma esitti näkemyksenään, että saatesanat voidaan poistaa, jos niin halutaan tehdä. Hän totesi olevansa päinvastoin hyvin huojentunut, jos hänet vapautetaan kirjoittamisen taakasta.
Lue Kankaanpään Seudun uutinen
Lue Satakunnan Kansan uutinen, josta luettavissa myös laajemmin Rainerman tekstiä
Ilmoita asiavirheestä