Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva Mainonnan eettinen neuvosto ei näillä näkymin anna lausuntoa Jyväskylän seudulla linja-autoissa järjestettystä raamattukampanjasta. Mielensä raamatullisista julisteista pahoittanut henkilö vaati kampanjan välitöntä keskeyttämistä ja ettei vastaavia tulisi sallia julkisin varoin tuetuissa tiloissa. Hän ei kuitenkaan ollut keskiviikoon mennessä toimittanut tarvittavaa virallista lausuntopyyntöä neuvostolle.
Vapaa-ajattelijat ry ehti jo ottaa kampanjaan puoltavan kannan.
– Meille tuli sähköpostiviesti tiedoksi asiasta ja saatoin viestin puheenjohtajan tietoon, mutta kyseessä ei ollut tarvittava virallinen lausuntopyyntö. Näillä näkymin meiltä ei ole tulossa kampanjaan kannanottoa, toteaa neuvoston asiantuntija Elina Kylkilahti.
Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja siitä, onko mainonta hyvän tavan mukaista. Lausuntoa voivat pyytää kuluttajat, elinkeinonharjoittajat sekä viranomaiset. Lausuntopyynnön saatuaan neuvosto pyytää puolestaan mainostajalta vastineen. Asia voidaan silti käsitellä, vaikka mainostaja ei antaisi vastinetta. Lausunto on luonteeltaan suositus eikä neuvosto voi kieltää mainosta, mutta silti useimmat mainostajat noudattavat päätöksiä.
Lue myös: Vapaa-ajattelijat puolustavat raamattukampanjaa
Katso neuvoston vapauttava päätös Vapaa-ajattelijoiden ja Humanistiliiton bussikampanjasta vuonna 2009.
Ilmoita asiavirheestä