Viisi kriittistä kysymystä Jeesuksen vaimo -papyruksesta

JeesusKaren Kingin mukaan papyruspala voisi todistaa Jeesuksen olleen naimisissa. Moni tutkija sanoo papyrusta väärennökseksi.

Papyrus kuuluu nyt nimettomälle keräilijälle, joka pyysi Kingiä analysoimaan palasen. Hänen mukaansa kolmen tutkijan kanta on, ettei papyruspala olisi väärennös, mutta sen mustetta tutkitaan vielä. Asiasta uutisoi ENI.

ENI-listaa viisi kysymystä, jotka Jeesus-papyrus -tutkijoilla on haasteenaan:

1. Mistä papyrus on peräisin?

Kingin mukaan kukaan ei tunne papyruksen alkuperää, mikä herättää epäilyksiä. Hänen arvauksensa on, että joku, joka on vastustanut ajatusta Jeesuksen naimisissaolosta, on voinut heittää papyruksen palan muinaiseen roskakasaan.

2. Todistaako papyrus, että Jeesus oli naimisissa?

Ei. King sanoo, ettei pala ole tarpeeksi vanha todistamaan Jeesuksen avioliittoa. Papyruksessa on neljänneltä vuosisadalta peräisin oleva käännös toisen vuosisadan kreikankielisestä tekstistä. Varhaisemmissa ja historiallisesti luotettavammissa todistusaineistoissa ei mainita asiasta mitään.

King myöntää myös, että Jeesus on voinut puhua “vaimostaan” kuvaannollisesti.

3. Onko muissa muinaisteksteissä mainintoja asiasta?

Raamatussa asiaa ei mainita.

Gnostilaiset evankeliumit, jotka eivät kuulu kristilliseen kaanoniin, vihjaavat Jeesuksella olleen intiimi suhde Maria Magdaleenan kanssa. Tutkijat kuitenkin muistuttavat, että gnostilaisille intiimiys merkitsi usein ei-seksuaalista läheisyyttä.

4. Muuttaako tämä nykykristillisyyttä?

Kingin mielestä hänen löytönsä saattaa saada uskovat tarkistamaan kantojaan varhaisten kristittyjen avioliittoon, selibaattiin ja perheeseen liittyvistä kiistoista. Nämä riidat johtivat nykykäytäntöihin, joiden mukaan roomalaiskatolisen kirkon papisto koostuu naimattomista miehistä.

5. Miten Vatikaani vastaa?

Vatikaani ja sen mediatajuiset ystävät Opus Deissä sanoivat Kingin mukaan kaiken haluamansa Jeesuksen aviollisesta statuksesta Da Vinci -koodin kohun aikaan muutama vuosi sitten. Käyntikortin kokoinen papyruksen pala tuskin muuttaa Vatikaanin kantoja.

Lue myös: Näillä perusteilla suomalainen tutkija väittää Jeesus-papyrusta väärennökseksi

Edellinen artikkeliArkkipiispa: Uusi perheidenyhdistämisen hakemuskäytäntö on kohtuuton
Seuraava artikkeliSuomen Lähetysseuralta 30 000 euron hätäapu Kiinaan