Professori Petteri Pietikäinen: Jeesus oli historiallinen olento, siitä ei kiistellä

Oulun yliopiston aate- ja oppihistorian professori Petteri Pietikäisen mielestä uskonnot ovat ihmisen luomia.

Kertomus Jeesus-nimisestä kiertävästä opettajasta ja ihmeidentekijästä ei hänen mielestään kuitenkaan ole ihmisen sepittämä. Hän liittyy historioitsijoiden valtavirtaan, jonka mukaan Jeesus oli historiallinen olento.

Pietikäinen puhui Jeesuksesta historiantutkimuksen kohteena Oulun yliopistolla torstaina järjestetyssä Veritas Forumissa. Toisena keskustelijana oli raamatuntutkija Matti Kankaanniemi Åbo Akademin Historian Jeesus -tutkimusryhmästä.

Pietikäinen nousi julkisuuteen vuonna 2013 teoksellaan Hulluuden historia (Gaudeamus).

Hänen erikoisalaansa ovat muun muassa psykologian, psykiatrian ja lääketieteen historia, evoluutiotutkimus sekä darwinismin ja utopia-ajattelun historia.

Pietikäinen ja Kankaanniemi olivat yhtä mieltä siitä, että Jeesus-kertomuksiin liittyviin ihmeisiin, kuten neitseestäsyntymiseen ja ylösnousemukseen, tutkija ei voi ottaa kantaa. Ihmeet ovat uskon asia. Väitettyjen ihmeiden synnyttämiä vaikutuksia voidaan kuitenkin tutkia.

Uskonto säätelee moraalia

Pietikäisen käsitys uskonnoista myötäilee sosiologian isäksi kutsutun Edvard Westermarckin käsitystä, jonka mukaan uskontojen tehtävänä on vahvistaa ja pitää yllä moraalitunteita yhteisöissä. Uskonnot ovat sosiaalisen toiminnan moraalisia säätelijöitä.

Westermarck lähestyi Jeesusta merkittävänä ajattelijana, jollaisia oli muidenkin uskontojen piirissä. Jeesus liittyi universaalissa etiikassa usein tavattavaan periaatteeseen, jossa toista ihmistä on kohdeltava niin kuin toivoisi itseään kohdeltavan, Pietikäinen totesi.

Hän johtaa Westermarckin lähipiiriä tutkivaa laajaa hanketta.

‒ Itsellenikin on kiinnostavaa sijoittaa Jeesus laajempaan eettisen opetuksen kontekstiin. Hän oli toisaalta hyvin omintakeinen. Minua viehättää ajatus älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Julkinen keskustelu on niin polarisoitunutta, että tämä on hyvä ohjenuora vakaumuksesta riippumatta.

Pietikäisen mielestä Jeesuksen käsky rakastaa vihollista on epätavallinen.

‒ Se on liikaa vaadittu ihmiseltä. Ei voi olla velvollisuutta rakastaa, mutta voi antaa anteeksi.

Kaikki irti lähteistä

Keskustelu raamatuntutkija Matti Kankaanniemen kanssa oli Pietikäiselle avartava kokemus.

‒ Opin uutta Jeesuksesta, hänen lähipiiristään, apostoleista ja Jeesukseen liittyvistä tutkimushaasteista. Jeesus-tutkijat ovat selvästi ottaneet paljon irti lähdeaineistostaan. Tiesin kyllä ennestään, että suomalainen teologinen tutkimus on korkeatasoista, Pietikäinen totesi, ja mainitsi nimeltä Matti Myllykosken ja Simo Knuuttilan.

Oulun aate- ja oppihistorian opiskelijoiden opintoihin kuuluu nykyisin kurssi tieteen ja uskonnon suhteesta. Pietikäinen kertoi, että hänen työtoverinsa, yliopistonlehtori Maija Kallinen oli suositellut opiskelijoilleen osallistumista keskustelutilaisuuteen historian Jeesuksesta. Paikalle oli saapunut 115 eri alojen opiskelijaa.

‒ Aate ja oppihistoria on varsin sopiva oppiaine uskonnollisista aatteista keskusteluun.

Kirjoittaja on koordinaattori Veritas Forum Finlandissa.

Kuva: Danielle Miettinen. Professori Petteri Pietikäinen luennoi Jeesuksesta Oulun yliopiston keskustelutilaisuudessa.

Edellinen artikkeliKirkon palvelukeskus aloittaa yt-neuvottelut – vähentämistarve enintään 15 työntekijää
Seuraava artikkeliPääkirjoitus: Seurakuntien tulisi työllistää rohkeammin