Kirkkolaki ei mainitse aviopuolisoiden sukupuolia

Kirkkolaissa tai -järjestyksessä ei ole mainintaa avioparien sukupuolesta. Jos ja kun saman sukupuolen parit voidaan jatkossa vihkiä Suomessa, pitääkö kirkkolakiakin päivittää?

Kirkkojärjestys puhuu kihlakumppaneista. Vaikka kirkon kanta on, että avioliitto on miehen ja naisen välinen, miestä ja naista ei kirkkolaissa tai -järjestyksessä erikseen mainita.

Jos ja kun kirkossa on jatkossa erilainen avioliittokäsitys kuin yhteiskunnassa, kirkkolakia ja -järjestystä voidaan joutua tarkastelemaan uudelta kannalta. Yksi pohdittava kysymys on, millaisessa oikeudellisessa tilanteessa on vihkivä pappi, jos kirkkolaissa ei määritellä aviopuolisoiden sukupuolia.

Piispainkokouksen pääsihteerillä Jyri Komulaisella ei ole kysymyksiin suoraa ja yksiselitteistä vastausta.

Kirkkokäsikirjassa, joka ei ole lain tasoista tekstiä, toisin kuin kirkkolaki, on sukupuolisuuteen viittaavia sanoja: vaimo, morsian, mies. Komulainen katsoo, että kirkkolakia ja -järjestystä pitää lukea muiden perustavaa laatua olevien asiakirjojen kontekstissa. Näillä hän viittaa katekismukseen ja kirkkokäsikirjaan, joissa aviopuolisot ovat eri sukupuolta.

Lisäksi Komulainen toteaa, että kansalaiskeskustelussa kirkolle on haluttu antaa vapaus määrittää oma kantansa avioliittoon.

– Varmaan tästä voidaan saada aikaan monimutkainen juridinen solmu, jos ei ole oikeudellisesti hyvää tahtoa tulkita asiaa esimerkiksi siinä valossa miten kansalaiskeskustelu käytiin. Siinä on korostettu, että kirkko tekee omat päätökset.

Komulainen kuitenkin arvioi, ettei kirkko juridisestikaan joutuisi hankaluuksiin. Hän katsoo, että esimerkiksi kirkkolakia ja -järjestystä laadittaessa katekismuksen ja kirkkokäsikirjojen kantaa naisen ja miehen välisestä avioliitosta on pidetty itsestäänselvyytenä. Vähintäänkin paperilla tilanne on kuitenkin monimutkaisempi silloin, kun uusi avioliittolaki astuu voimaan, Komulainen myöntää.

– En tiedä. Ei ole käsitystä, mitä tuomioistuin sanoisi. Jos kirkon sisältä katsoo, kirkon avioliittokäsitys ei ole muuttunut. Kirkko käyttää omaa autonomiaansa ja mahdollinen muutos kuuluu kirkolliskokoukselle.

Komulaisen mukaan kirkon avioliittokäsityksen muuttaminen kirkkokäsikirjaan ja katekismukseen vaatisi kirkolliskokouksessa kolme neljäsosaa enemmistön. Mutta jos joku taas haluaisi kirjauttaa kirkkolain tasolle, että avioliitto on naisen ja miehen välinen, sekin vaatisin yhtä lailla määräenemmistön.

Ylipäänsä, jos kirkon avioliittokäsitystä muutettaisiin, muutokset tulisi Komulaisen mukaan tehdä kirkkokäsikirjaan ja katekismukseen.

Katso myös: Vihkioikeudesta luopumiseen ei teologisia esteitä

Edellinen artikkeliEspoosta 40 000 euroa Pohjois-Irakin pakolaisten auttamiseen
Seuraava artikkeliKirkosta eroamisessa luvassa piikki