Suomen Lähetysseuran eläkkeellä oleva raamattuopettaja, teologian tohtori Eero Junkkaala on liikkunut pitkään teologina myös Raamatun, arkeologian ja Lähi-idän kysymyksen problematiikassa.
Hänen teologian väitöskirjansa (Three Conquests of Canaan, Åbo Akademi 2006) käsittelee Vanhan testamentin ajan kysymyksiä myös arkeologian metodiikan kautta.
Joskus Lähi-idän arkeologia voi tukea esimerkiksi Raamatun väitteitä muinaisista tapahtumista. Usein maankuoresta taas ei saada erityisiä todisteita jostakin tapahtumasta, hallitsijan historiallisuudesta tai käydyistä sodista.
Sellainen ei Junkkaalaa häiritse. Arkeologia on ollut hänelle pitkäaikainen ja mielenkiintoinen retki.
– Arkeologia on tiedettä ja se vastaa oman alansa kysymyksiin. Se ei kuitenkaan merkitse minun omalle uskolleni sitä tai tätä. Uskohan on Pyhän Hengen työtä ihmisessä. Siksi arkeologia ei lopulta ole kristitylle uskon kannalta tärkeää. Mutta kyllä arkeologia voi antaa meille paljon uskon tiedolliseen sisältöön kytkeytyvää asiaa ja konkreettista tietoa menneisyydestä, Junkkaala pohdiskelee.
Enää Junkkaalaa ei kutsuta Israelin ystävien tilaisuuksiin
Eero Junkkaala on viettänyt pitkiä aikoja arkeologisilla kaivauksilla Israelissa ja tuntee maata muiltakin retkiltään. Sen sijaan arabimaailma on jäänyt hänelle vieraammaksi.
– Olen kirjoittanut paljon raamatunhistoriasta ja väitellytkin sen arkeologiasta. Mutta on oikeastaan vähän noloa, että Egyptiä ja Jordaniaa lukuun ottamatta en ole paljon vieraillut arabimaissa, Junkkaala sanoo.
Lähi-idän ihminen ja elämäntapa ovat hänelle kuitenkin tuttuja. Kiinnostuksesta Pyhään maahan kertoo sekin, että Junkkaala toimi 90-luvulla useita vuosia Suur-Helsingin Israelin ystävät ry:n puheenjohtajana.
Junkkaala tuntee edelleen sympatiaa Israelia ja sen eri kansoja kohtaan, mutta myös kriittinen. Lähi-idässä ei ole viattomia osapuolia.
– Minusta yksisilmäinen Israel-ystävyys on vaarallista. Sellainen kertoo vain yhdenlaisesta kristitystä kapeakatseisuudesta. Myös Israelin harjoittama politiikka on joskus pahaa. Minua ei ole enää aikoihin pyydetty Israelin ystävien tilaisuuksiin. Mutta minä en ole Israelin-vastainen, en todellakaan.
”Muslimin kanssa on helppo puhua Jumalasta”
Lähi-itään on Suomessakin vaikea suhtautua viileästi ja järkiperäisesti. Keskustelussa on helposti mukana kärkevyyttä ja suurta tunnetta.
Tämä johtuu Junkkaalan mielestä juuri siitä, että sinänsä Suomesta katsoen kaukainen kestokriisi liittyy nimenomaan Raamatun maihin.
– Onhan Raamattu täynnä Israelia. Siksi siihen maankolkkaan liittyvät asiat kiinnostavat meitä eurooppalaisia. Siihen voidaan samaistua.
Suomalainen media on Junkkaalan mukaan liiaksi kallellaan palestiinalaisten näkökulman puolelle.
– Toisaalta esimerkiksi Helsingin Sanomat ei minusta ole niin puolueellinen, kuin joskus väitetään.
Suomenkin viime vuonna säikäyttänyt pakolaisaalto Lähi-idästä ei ole hätkähdyttänyt Junkkaalaa. Päinvastoin. Useimmat tulijat ovat olleet muslimeja, ja se on hänen mielestään jopa merkki Euroopan kristityille.
– Jumala on lähettänyt muslimipakolaiset tänne sieltä, missä he eivät voi vapaasti kuulla evankeliumia. Meidän on rakastettava heitä ja välitettävä heistä, ja muistettava ottaa myös evankeliumi esille heidän kanssaan, pitkäaikainen raamattuopettaja painottaa.
Ääri-islamin terrori-iskut leimaavat helposti koko islamia. Junkkaalasta on kuitenkin tärkeää pitää mielessä, että suurin osa muslimeista haluaisi elää rauhassa kaikkien kanssa.
Junkkaala muistuttaa monen muun Lähi-idän kävijän tavoin, että muslimien kanssa on helppo puhua Jumalasta ja hengellisistä kysymyksistä.
– Helpompi kuin monen maallistuneen suomalaisen kanssa, Eero Junkkaala toteaa.
Lue Eero Junkkaalan henkilöhaastattelu 4.8. ilmestyvästä
Kotimaasta.
Kuva: Esko Jämsä
Ilmoita asiavirheestä