Tutkija: Nykyuskonnonopetus ei palvele dialogia

HimanenTimoTimo Himanen. Hän on tutkinut uskonnonopetuksen linjauksia Britanniassa, Hollannissa, Ruotsissa ja Tanskassa.

Himasen mukaan monikulttuuristuminen nähdään näissä maissa periaatteessa myönteisenä asiana. Samalla myönnetään, ettei kaikkien maahanmuuttajien integroituminen ole onnistunut.

– Näissä maissa jotain on jouduttu tekemään, ehkä Suomessakin voitaisiin ottaa tämä asia huomioon ennakoiden, Himanen sanoo.

Hän toteaa tutkimuksensa antavan perustellun aiheen kysyä, onko suomalainen oman uskonnonopetuksen malli perusteltu.

– Euroopan neuvosto toivoo jäsenmaidensa löytävän yhtenäisiä uskonnonopetuksen toteuttamismalleja, Himanen sanoo Kotimaa24:lle.

– On kansainvälinen asia miten uskonnonopetus järjestetään. Kysymykset suvaitsevaisuudesta, toisten ymmärtämisestä ovat isoja asioita, jotka koskevat kaikkia yhteiskuntia.  Nykyisessä uskonnonopetuksessa ei pääse syntymään dialogia.

Himanen on analysoinut tutkimuksessaan myös Euroopan neuvoston ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen uskonnonopetusta käsitteleviä asiakirjoja. Työn lähtökohtana on ollut tutkia minkälaisilla strategioilla Euroopassa pyritään hallitsemaan monikulttuurisuutta.

KM, VL Timo Himasen uskontotieteen väitös Monikulttuurisuus ja perinteinen uskonnonopetus – mahtuvatko ne samaa kouluun? tarkastetaan Turun yliopistossa lauantaina 22. syyskuuta.

Tutkimus on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.

https://www.doria.fi/handle/10024/78668

Edellinen artikkeliJeesus-papyruksen alkuperäksi epäillään Tuomaan evankeliumia
Seuraava artikkeliSimojoen luotsaamaa Exitiä 25 vuotta