Radiosarja kuvaa reformaation synnyttämää muutosta virsien avulla

Reformaatio 500 -merkkivuoden innoittamana Yle Radio 1:ssä alkaa keskiviikkona 6.9. ohjelmasarja Yhdeksän virttä muutoksesta, jossa reformaation aikaa tarkastellaan yhdeksän, kaikissa virallisissa virsikirjoissamme mukana olleen virren kautta.

Toimittaja Ainomaija Pennanen pohtii vieraidensa kanssa, kuka oli 1500-luvun suomalainen ihminen, mihin hän uskoi, mikä oli hänen arkensa ja pyhänsä? Mikä oli virsien sanoma reformaation ajan ihmiselle, minkälaista perintöä nämä virret kantavat nykypäivän ihmiselle?

– Asetin sarjalle mahdottoman tehtävän. Halusin selvittää, miltä 1500-luvun suomalaisesta on tuntunut, vaikka dokumentteja tavallisen talonpojan elämästä ei tuolta ajalta juurikaan ole säilynyt. Se oli hullu haave, sanoo Ainomaija Pennanen.

– Mutta kun asioita oikein lähtee tutkimaan ja taustoista kyselemään, tutkimusmatka on ollut todella innostava. Esimerkkinä vaikkapa virsi Jumala ompi linnamme. Olen aina ajatellut, että se on taisteluvirsi, mutta voisiko se olla muutakin?

Haastateltavina sarjassa on useita reformaatioajan kulttuuria tuntevia ihmisiä: vanhan liturgisen musiikin tutkija Jorma Hannikainen, kansatieteilijä Marja Hartola, teologi, Agricola-tutkija Juhani Holma, historioitsija, Suomalaisen Kirjallisuuden seuran pääsihteeri Tuomas Lehtonen, tutkija Kati Kallio ja tutkija Senni Timonen.

Nykyisessä virsikirjassamme on 30 reformaation aikaista virttä. Yhdeksän virttä muutoksesta -sarjassa niistä käsitellään seuraavat virret: 22 Sinua Jeesus kiitämme, 95 Te kristityt, nyt juhlikaa, 170 Jumala ompi linnamme, 187 Armahda, Herra Jumala, 208 Oi taivaallinen Isämme, 222 Jeesus Kristus, elämämme, 267 Sua syvyydestä avuksi, 475 Kaikkien silmät tarkkaavat, 550 Oi Kristus, kirkas aamunkoi.

Ohjelmasarjan äänisuunnittelija on Teuvo Lehtinen. Jokaisen jakson päätteeksi Yle Radio 1:ssä kuullaan Ainomaija Pennasen koostama Muutoksen musiikkia, jossa tarkastellaan, miten virsien melodiat ovat lähteneet elämään eri teoksissa.

Kuva: Olli Seppälä

Edellinen artikkeliPääkirjoitus: Ei puhetta synnytystalkoista vaan tekoja perheiden ja kotoutumisen hyväksi
Seuraava artikkeliTaj Mahalin uskonnollisesta taustasta kiistellään Intiassa