Facebookiin perustettu Katsomus-ryhmä aikoo tehdä kansalaisaloitteen, jotta koulussa opetettaisiin kaikille yhteistä katsomusainetta oman uskonnon opetuksen sijaan.
Katsomus-ryhmän taustalla on tällä hetkellä neljä yksityishenkilöä ja tukiryhmä. Yksi aloitteen aktiiveista Ritva Hujanen kertoo, että tukiryhmä on laaja. Siitä kuullaan lisää Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen katsomusaineiden miniseminaarissa ensi tiistaina.
Katsomus-ryhmän taustalla ei Hujasen mukaan ole mitään aatteellista eikä uskonnollista yhdistystä.
– Haluamme ensimmäiseksi painottaa, että kysymys ei ole yhdenkään uskonnon tai katsomuksen vastustamisesta. Haluaisimme vilpittömästi etsiä kaikille ihmisille ja katsomusryhmille yhteisiä asioita, Ritva Hujanen kertoo Kotimaa24:lle.
Hujanen katsoo, että uskonto on koulussa tällä hetkellä ainoa oppiaine, jossa oppilaita lajitellaan perhetaustan mukaan.
– Uskontohan ei ole oppilaiden vaan perheiden valinta. Eri katsomukset eivät ole samanarvoisessa asemassa. Jos perhe haluaisi lapsensa elämänkatsomustiedon opetukseen, siihen ei pääse, jos kuuluu johonkin kirkkoon. Opetusta järjestetään vain kirkottomille, Hujanen perustelee.
Hän painottaa, että kansalaisaloitteessa ei haluta vakaumuskeskustelua, koska aina kun tulee puhe kirkosta tai uskonnosta, ihmiset linnoittautuvat muurien taakse. Kyse on hänen mukaansa tasa-arvoisesta ajattelusta ja siitä, että etsitään katsomuksia yhdistäviä asioita.
– Olemme halunneet käyttää yleisnimeä katsomus. Etsitään sitä, mikä on ihmisyydessä hyvää, ja mitä tarkoittaa hyvä ja vaikkapa ihmisten auttaminen. Miksei näitä asioita voi opettaa kaikille yhdessä?
Hujasen mukaan Katsomus-ryhmä toivoo, että kansalaisaloitteesta keskusteleminen ei johtaisi vastakkainasetteluun.
– Kansalaisaloite on aina päämäärähakuinen. Jos joku ei koe asiaamme omakseen, hän löytää varmasti jonkin muun sivun kuin Facebook-sivumme kommentointia varten. Toivon, ettei siellä kirjoiteta tuomitsevasti.
Hujasen mukaan nykyisessä oman uskonnon opetuksessa eri katsomusten edustajat eivät kohtaa avoimesti toisiaan.
– Nykyinen uskonnonopetus on myös johtanut hurjaan ohjeistuksen viidakkoon esimerkiksi siinä, mitä on otettava huomioon, kun koulussa on kirkkotilanne. Asiat eivät ole luontevia. Ihmiset ovat hirveän epätietoisia, miten toimia. Eihän suvaitsevaisuus ole sitä, että pyörit joka suuntaan ja kumartelet kaikille ja samalla pyllistät toiseen suuntaan.
– Nyt oman uskonnon opettaminen tarkoittaa sitä, että vaikkapa ortodoksisella, katolisilla tai islamin tunnilla voi olla oppilaita luokilta 1, 2, 3, 4, 5 ja 6. Entä jos katsomusainetta opettaisi oma tuttu opettaja omalla luokalla? Hujanen pohtii.
Tällöin Hujasen mukaan aihetta voitaisiin käsitellä oman luokan ja oman yhteisön kannalta eikä historian ja uskonnonopetuksen välille tulisi päällekkäisyyksiä.
– Meidän on tarkoitus avata mahdollisesti jo toukokuussa verkkosivut, johon kerätään ja haastetaan ihmisiä yhteiskunnan laidasta laitaan tukemaan ja viemään asiaa eteenpäin.
Ilmoita asiavirheestä